UOKiK o zasadach zwrotu towaru przez konsumentów
Przedsiębiorca z Poznania, zajmujący się sprzedażą bezpośrednią, utrudniał klientom odstąpienie od umowy. Naruszył w ten sposób zbiorowe interesy konsumentów – uznała Prezes Urzędu Ochrony i Konsumentów.
Jak podaje Urząd, spółka Damar z Poznania zajmuje się m.in. sprzedażą przedmiotów do masażu podczas prezentacji organizowanych w całej Polsce. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły wzory umów podpisywanych przez przedsiębiorcę z klientami. Ich warunki stanowiły, że w razie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy, konsument musi złożyć stosowne oświadczenie i jednocześnie zwrócić towar w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu. Tymczasem zgodnie z prawem zakupiony towar możemy rozpakować i sprawdzić jego działanie, przez 10 dni mamy czas do namysłu i odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, a od momentu odstąpienia w ciągu 14 dni musimy zwrócić towar sprzedawcy. Prezes uznała, że Damar naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nakazała mu zaniechanie stosowania zakwestionowanej praktyki.