Opakowania w obrocie między przedsiębiorcami
Zgodnie z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która dnia 1 stycznia 2015 roku weszła w życie, przedsiębiorca wprowadzający towar na polski rynek nie musi umieszczać na jego opakowaniu adresu polskiego dystrybutora. Co istotne zasada ta obejmuje obrót między przedsiębiorcami.
Na produktach oferowanych do sprzedaży konsumentom nadal jest konieczne umieszczenie m.in. nazwy towaru, danych importera lub producenta. Ponadto zmiana nie dotyczy produktów, których sposób oznakowania określają odrębne przepisy krajowe lub unijne, czyli m.in. żywności, wyrobów medycznych, kosmetyków i zabawek.
Zgodnie z przewidywaniami ustawodawcy nowe rozwiązania ułatwiły prowadzenie działalności gospodarczej, przede wszystkim zredukowały obciążenia firm oraz zapewniły realizację wspólnotowej zasady przepływu towarów.
Na towarze, opakowaniu, etykiecie lub instrukcji musi znaleźć się informacja w języku polskim wskazująca nazwę producenta i jego adres, a w przypadku produktów wytworzonych w kraju spoza UE lub niebędącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym – także nazwa tego państwa. Informacja umożliwiająca identyfikację towaru musi być umieszczona wyłącznie w przypadkach, gdy jego przeznaczenie nie jest oczywiste.
Zgodnie z nowelizacją nowe przepisy nie obejmą towarów już wprowadzonych do obrotu. Dotychczasowe zasady oznaczania towarów będą mogły być stosowane jeszcze przez 3 lata od wejścia w życie nowych przepisów.