Kary za spam
Zgodnie ze znowelizowanym art. 172 ustawy Prawo Telekomunikacyjne, który wszedł w życie dnia 25 grudnia 2014 roku, niezgodnie z prawem jest przesyłanie niezamówionych informacji handlowych drogą elektroniczną lub telefoniczną, o ile odbiorca nie wyraził na to wcześniejszej zgody. Ochroną objęte są wszystkie podmioty prawa, nie tylko konsumenci.
Wskazana nowelizacja zakłada, że jakiekolwiek działania, podjęte za pośrednictwem telefonu, komputera, urządzeń mobilnych, podłączonych do sieci, podejmowane dla celów marketingu bezpośredniego, bez uzyskania uprzedniej zgody osoby do której te działania będą kierowane, są niezgodne z prawem. Co za tym idzie, przesyłanie niezamówionych informacji handlowych drogą elektroniczną (potocznie zwane spamem), a nawet telefony z call-center stanowią naruszenie obowiązujących przepisów.
Co istotne, ustawodawca nie poprzestał na wprowadzeniu normy zakazującej przesyłania niezamówionych informacji handlowych, lecz wprowadził również sankcję za naruszenie zakazu – karę pieniężną. Wskazaną karę nakłada Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w drodze decyzji, w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.