Upadłość konsumencka
Weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej. Przewidziano, że bankructwo i oddłużenie konsumenta będzie w szczególnych okolicznościach możliwe nawet bez zaspokojenia wierzycieli i ustalenia planu spłat długu. Zgodnie z przyjętym przez posłów zapisem, „postępowanie uregulowane ustawą wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy prowadzić tak, aby umożliwić umorzenie zobowiązań upadłego niewykonanych w postępowaniu upadłościowym, a jeżeli jest to możliwe – zaspokoić roszczenie wierzycieli w jak najwyższym stopniu”.
Co istotne zmieniono także klauzę generalną, która określa, z jakich względów można umorzyć długi upadłego bez zaspokajania wierzycieli. Sformułowanie „względy współżycia społecznego” zastąpiono „względami humanitarnymi i względami słuszności”. Inne wprowadzone zmiany to: obniżenie opłaty za złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z 200 do 30 zł, możliwość ogłoszenia upadłości nawet jeśli dłużnik ma tylko jednego wierzyciela, co do tej pory było niemożliwe, sposobność zawarcia przez dłużnika układ z wierzycielami w ramach postępowania upadłościowego, umożliwiające np. zachowanie mieszkania w zamian za ustalony za zgodą większości wierzycieli indywidualny plan spłat. Maksymalny okres zwrotu długów – w ramach planu spłaty – skrócono z 5 do 3 lat.
Przeczytaj inny artykuł dotyczący upadłości konsumenckiej.