Elektronicznie postępowanie wieczystoksięgowe – zapowiedzi kolejnych zmian
24 czerwca 2014 roku Rada Ministrów przyjęła projekt zmiany ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, w którym przewidziano kolejne modyfikacje, we funkcjonującym już, elektronicznym postępowaniu wieczystoksięgowym.
Co najważniejsze, wprowadzony zostanie, na razie względem notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych (jako organów egzekucyjnych), informatyczny tryb inicjowania postępowania wieczystoksięgowego. W praktyce oznacza to, że wnioski o wpis do księgi wieczystej lub wnioski o jej założenie będą składane drogą elektroniczną, po uprzednim zidentyfikowaniu osoby, jako uprawnionej do składania pism tą drogą. Zgodnie z projektowanymi przepisami, w teleinformatycznym postępowaniu wieczystoksięgowym wprowadzone zostaną interaktywne formularze wspierające formułowanie i składanie wniosków. Drogą elektroniczną rozpatrywane będą zarówno wnioski o założenie księgi dla nieruchomości, którą odłączono z innej nieruchomości, jak i wnioski o założenie księgi dla nieruchomości, która księgi nie posiadała. Zgodnie z zamierzeniami, pisma składane drogą elektroniczną mają być podpisywane bezpiecznym podpisem, weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem.
Mimo informatyzacji postępowania, jako zasadę przyjęto, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej należy dołączyć dokumenty w wersji papierowej, co wynika z faktu, iż aktualnie większość pism będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w takiej postaci. Wyjątkowo projekt dopuszcza załączanie dokumentów w formie elektronicznej, w sytuacji, gdy zostały one pierwotnie sporządzone w tej wersji.
Nie ma wątpliwości, że elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe zapewni łatwiejszy dostęp do sądu wieczystoksięgowego oraz zwiększy bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami, utrudniając np. sprzedaż tej samej nieruchomości, a co więcej będzie wyrazem realizacji postulatu przyspieszenia postępowania.