Odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej przez Internet, a odbiór towaru w sklepie stacjonarnym
12 czerwca 2014 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok, w którym podtrzymał decyzję Prezesa Ochrony Konkurencji i Konsumentów (z grudnia 2012 roku), wskazując, że prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi niezależnie od sposobu realizacji umowy, na przykład sposobu odbioru towaru.
Sklepy stacjonarne, które prowadzą sprzedaż online, często oferują swoim klientom możliwość osobistego odbioru towaru w siedzibie sklepu. Zgodnie z art. 7 Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów wszystkim konsumentom, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym, a więc zawarli umowę na odległość przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy. Umowa zawarta na odległość oznacza, że została ona zawarta pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą bez fizycznej obecności obu stron (np. online). Dodatkowo przedsiębiorca powinien prowadzić działalność gospodarczą, która umożliwia zawarcie umowy na odległość, co zazwyczaj następuje za pośrednictwem sklepu internetowego (art. 6 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów).
Możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zależy więc od sposobu zawarcia umowy, zaś metoda realizacji zamówienia (za pośrednictwem firmy kurierskiej lub odbiór przesyłki w sklepie stacjonarnym) nie ma przy tym znaczenia.
Powoływana sprawa dotyczyła księgarni Matras, która oprócz sprzedaży stacjonarnej, prowadzi również sklep internetowy, który w swym regulaminie dopuszczał możliwość odstąpienia od umowy tylko w momencie odbioru towaru. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (XVII AmA 26/13) utrzymał wcześniej nałożone kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł; wyrok nie jest jeszcze prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.