System „jednego okienka” działa sprawniej
1 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa usprawniająca działanie systemu tzw. „jednego okienka” w zakresie procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem lub prowadzeniem działalności gospodarczej. Ma ona na celu uproszczenie reguł przepływu dokumentów pomiędzy sądem rejestrowym a innymi organami państwowymi przede wszystkim w toku procesu rejestracji spółki.
Przede wszystkim ustawa wprowadza zasadę wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej oraz automatycznego zasilania prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji lub rejestrów danymi o treści wpisu w KRS-ie, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie.
Istotną zmianą jest także wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji albo rejestru automatycznie, od razu po uzyskaniu treści objętej wpisem w KRS, bez weryfikacji otrzymanych danych. Co więcej organy są zobowiązane do automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych numerach NIP i REGON do Krajowego Rejestru Sądowego.