Bezpośrednia likwidacja szkód u własnego ubezpieczyciela
1 kwietnia 2015 roku wprowadzono system Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS), umożliwiający naprawę samochodu lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy szkody.
Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpiło ośmiu ubezpieczycieli: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta, Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca 2015 roku) i Gothaer (od 15 października 2015 roku). Łącznie wskazani ubezpieczyciele reprezentują 68% rynku OC, mierzonego zbieraną składką.
W praktyce działanie systemu BLS polega na tym, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmuje się ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie odszkodowania, już bez angażowania klienta, następuje rozliczenie szkody pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego i zakładem ubezpieczeń sprawcy. Co ważne dla kierowców, system BLS nie spowoduje ani wzrostu ani spadku cen składek.
Bezpośrednia Likwidacja Szkód dotyczy zdecydowanej większości zdarzeń komunikacyjnych, które wystąpią na polskich drogach. Jednakże pewne szkody nie kwalifikują się do BLS, a są to: szkody osobowe, szkody, które wystąpiły poza Polską oraz szkody o wartości powyżej 30 tys. zł.