Pośrednicy w obrocie nieruchomościami – jak znaleźć profesjonalistę?
Od 1 stycznia 2014 roku obowiązują przepisy znoszące licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami – osoby chcące wykonywać ten zawód nie muszą spełniać ustawowych wymogów: posiadać wyższego wykształcenia ani skończonych studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, nie jest również konieczne odbycie sześciomiesięcznej praktyki zawodowej.
Ustawodawca pozostawił konieczność posiadania aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (w tym również umieszczenie tej informacji w zawieranych umowach pośrednictwa), zaś umowy pośrednictwa muszą być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Aby zapewnić ochronę klientom, a także wzmocnić ich zaufanie do osób zajmujących się obrotem nieruchomościami, Polska Federacja Rynku Nieruchomości wprowadziła system potwierdzania kwalifikacji zawodowych pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości, w ramach którego uruchomiła Centralny Rejestr Pośredników i Zarządców (https://rejestr.pfrn.pl/zarzadcy) PFRN. W rejestrach znajdują się szczegółowe informacje o osobach świadczących usługi pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami. Korzystający z nich konsumenci mają gwarancję, że pośrednicy i zarządcy, tam się znajdujący, uzyskały licencję Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości, co oznacza, że wykazały się odpowiednimi kwalifikacjami, zbliżonymi do dotychczasowych wymagań ustawowych (w tym posiadaniem ubezpieczenia OC).