Dopuszczalne formy kontroli pracy wykonywanej przez pracowników
Zwierzchnictwo sprawowane przez pracodawcę w ramach stosunku pracy nieodzownie łączy się z kontrolą pracowników. Tym niemniej, planując zasady i organizację tej kontroli trzeba mieć na uwadze stosowne wytyczne zawarte w przepisach Kodeksu Pracy.
Dla pracodawców, których pracownicy wykonują głównie pracę mobilną niezwykle istotna jest możliwość stosowania tzw. geolokalizacji, czyli sprawdzania, za pomocą nadajników GPS, gdzie znajduje się pracownik. Co istotne w celu geolokalizacji pracodawca może wykorzystać również sygnał wysyłany przez telefon komórkowy, jednak nie może to się odbywać poza godzinami pracy.
Podsłuchiwanie rozmów pracowników jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy są one istotą prowadzonej działalności gospodarczej pracodawcy, np. w przypadku call center. Jest to jedna z form kontroli jakości pracy, bo w większości przypadków pracownicy call center w rozmowach z klientami nie mogą np. wyrażać własnych opinii, używać niecenzuralnych słów lub działać na niekorzyść firmy.
Inną dopuszczalną, choć kontrowersyjną formą kontroli jest przeszukiwanie toreb i szafek pracowników, przy czym pracodawca ma do tego prawo pod warunkiem, że wcześniej o tym uprzedził. Kontrola może odbyć się tylko wtedy, gdy pracodawca uważa, że zagrożony jest jego istotny interes, np. podejrzewa pracowników o kradzież.
Co więcej pracodawca ma prawo monitorować czas pracy swoich podwładnych, w szczególności za pomocą różnego rodzaju urządzeń i oprogramowania może sprawdzać czas poświęcony przez pracownika na realizację obowiązków.
Na koniec warto jednak zaznaczyć, iż wskazane formy kontroli pracodawca ma prawo stosować o ile pracownicy zostali o tym powiadomieni np. przez pocztę elektroniczną albo ogłoszenie w wyraźnym miejscu. W innym wypadku wszystkie stosowane formy kontroli należy uznać za niedozwolone.