Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
LEPSZA OCHRONA KONSUMENTÓW.
17 kwietnia 2016 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Wprowadzone zmiany mają na celu zapewnienie lepszej ochrony konsumentom. Nowela dotyczy również rynku usług finansowych, w tym zasad oferowania do nabycia produktów.
Najważniejsza zmiana obejmuje wprowadzenie nowego modelu kontroli postanowień wzorców umów zawieranych z konsumentami – odtąd o niedozwolonym charakterze wzorca umowy decydował będzie Prezes UOKiK wydając stosowną decyzję administracyjną w miejsce wydawanych dotychczas orzeczeń sądowych. Co więcej Prezes UOKiK będzie miał prawo wydania decyzji tymczasowej, co umożliwi szybką reakcję na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów. Ponadto jeśli w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów zostanie uprawdopodobnione, że praktyka przedsiębiorcy może spowodować poważne i trudne do usunięcia zagrożenia dla zbiorowych interesów konsumentów, decyzja tymczasowa zobowiąże przedsiębiorcę do zaniechania określonych działań.
Nowelizacja ma również na celu umożliwienie Prezesowi UOKiK wyrażenia istotnego poglądu w postępowaniu cywilnym dotyczącym ochrony prawa konsumentów i konkurencji, jeśli przemawia za tym interes publiczny.
Dla zwiększania skuteczności działań UOKiK wprowadzono instytucję tajemniczego klienta, która umożliwi uzyskanie informacji mogących stanowić dowód w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Ponadto Prezes UOKiK będzie miał możliwość publikowania komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji, co umożliwi szybkie i skuteczne ostrzeganie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach mogących naruszyć interesy konsumentów.
W zakresie zmian na rynku usług finansowych wprowadzono zakaz proponowania konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji dotyczących cech konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Celem tego rozwiązania jest nakłonienie przedsiębiorców do analizowania, czy dana usługa rzeczywiście odpowiada potrzebom konsumentów.