Delegowanie pracowników – ważne zmiany.
18 czerwca 2016 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, zgodnie z którymi pracodawca delegujący pracowników ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki zatrudnienia, tj. minimalne wynagrodzenie, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, itp. Zmienione przepisy rozszerzyły także kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy.
Konieczność wprowadzenia nowej regulacji dotyczącej delegowania pracowników wynikała z obowiązku wdrożenia przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej dyrektywy 2014/67/UE.
Znowelizowana ustawa określa w szczególności zasady ochrony pracowników delegowanych na i z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, procedurę kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników, reguły współpracy PIP z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania pracowników oraz tryb postępowania w sprawie transgranicznego egzekwowania administracyjnych kar pieniężnych lub grzywien administracyjnych.
Ustawa o delegowaniu pracowników przede wszystkim ma umożliwić egzekwowanie minimalnych warunków zatrudnienia w państwie członkowskim, w którym realizowane są usługi świadczone przez pracodawców delegujących.
W konsekwencji zgodnie ze znowelizowanymi przepisami pracodawca delegujący pracownika do Polski musi zapewnić mu warunki nie gorsze niż określone w Kodeksie pracy oraz innych przepisach regulujących prawa i obowiązki pracowników. Dotyczy to m.in.: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wysokości wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, norm i wymiaru czasu pracy, urlopu wypoczynkowego czy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponadto ustawa reguluje również kwestię solidarnej odpowiedzialności wykonawców i podwykonawców realizujących usługę w Polsce. Oznacza to, że wykonawca, dla którego pracodawca delegujący jest podwykonawcą, będzie odpowiadał wobec pracownika delegowanego za zaległe wynagrodzenie. Pracownik będzie więc mógł się domagać jego wypłacenia nie tylko u swojego pracodawcy, ale także u polskiego wykonawcy (nawet z pominięciem swojego pracodawcy). Ma to przeciwdziałać nadużyciom wobec pracowników delegowanych do Polski.
Nowym obowiązkiem PIP jest współpraca z właściwymi organami państw członkowskich (np. będzie informować o warunkach zatrudnienia pracowników delegowanych do Polski), a także powiadamianie pracodawców delegujących pracowników z terytorium RP o ewentualnych decyzjach w sprawie nałożenia na nich administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej czy o wnioskach o egzekucję takich kar lub grzywien.