flaga - język polski english version flag
Nawigacja Google Maps do Kancelarii

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » Fanpage na Facebooku a dane osobowe

30 lipca 2018 r.

Fanpage na Facebooku a dane osobowe

W dniu 5 czerwca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej  wydał wyrok w sprawie o sygnaturze akt C-210/16, w którym przesądził status zarządzającego fanpage’em na witrynach mediów społecznościowych. Trybunał uznał, że taka osoba wespół z Facebookiem jest współadministratorem danych osobowych w rozumieniu właściwych przepisów.

Orzeczenie wydano w sporze pomiędzy organem ochrony danych z landu Szlezwik-Holsztyn a niemiecką spółką Wirtschaftsakademie, która świadczy usługi kształcenia za pośrednictwem fanpage’a – specyficznej strony prowadzonej często przez przedsiębiorców na Facebooku. Firma ta korzystała z narzędzia „Facebook Insights”, które dostarcza dane statystyczne na temat osób odwiedzających stronę. Są one zanonimizowane, dlatego uznała, że sama nie przetwarza danych osobowych.

Według Trybunału Sprawiedliwości zarówno Facebook, jak i zarządzający, przetwarzają dane w określonych przez siebie celach. Facebook skupia się na działalności reklamowej (dostosowuje reklamy do aktywności użytkowników), natomiast zarządzający fanpage’em przetwarza dane na potrzeby statystyk i polepszenia odbioru treści, które zamieszcza na stronie, w tym na potrzeby kierowania ofert do potencjalnych odbiorców aktywnych na portalu.

Wyrok jest o tyle kontrowersyjny, że dotychczas panowało powszechne przekonanie, iż administratorem danych osobowych jest portal, któremu użytkownicy powierzają dane i jednocześnie wyrażają zgodę na takie przetwarzanie oraz godzą się z tym, że ich dane będą udostępniane innym użytkownikom i fanpage’om (w zależności od stopnia ustawień prywatności). Takie założenie miało sens, chociażby z tego względu, że właściciela portalu jest łatwo zidentyfikować oraz pociągnąć do odpowiedzialności w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych lub przekroczenia zakresu przetwarzania danych, na które wyrażono zgodę. Nadto zarządzającemu portalem jest też dużo łatwiej informować użytkowników o przetwarzaniu danych osobowych, kreując wygląd i treść strony, niż właścicielom fanpage’ów czy chociażby administratorom grup otwartych.

Trybunał Sprawiedliwości postanowił jednak, że w związku z tym, iż zarządzający fanpage’em może na podstawie statystyk dostarczanych przez Facebooka kierować ofertę do użytkowników w określonym obszarze geograficznym, przyczynia się on do przetwarzania danych osobowych. Zdaniem Trybunału użytkownik powinien uzyskać stosowną informację na ten temat oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych w ten sposób.

Zgodnie z orzeczeniem zarówno Facebook, jak i zarządzający fanpage’em są jednakowo odpowiedzialni, choć nie w tym samym zakresie. Ponieważ podmioty te są zaangażowane w przetwarzanie w różnym stopniu oraz na odmiennym etapie tego przetwarzania, poziom odpowiedzialności każdego z nich należy oceniać przy uwzględnieniu wszystkich istotnych okoliczności sprawy.

biznes deweloper dział spadku franki international contracts koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości obsługa spółek ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów plan zagospodarowania podatki podwyższenie kapitału podział nieruchomości pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu proces budowlany przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa własność intelektualna zamówienie publiczne zarząd spółki