flaga - język polski english version flag
Nawigacja Google Maps do Kancelarii

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » CHWYTLIWY ZNAK TOWAROWY MOŻE BYĆ PUŁAPKĄ

10 maja 2023 r.

CHWYTLIWY ZNAK TOWAROWY MOŻE BYĆ PUŁAPKĄ

Czy słowo może być znakiem towarowym ?

 

Wiele firm marzy o tym, by stworzyć znak towarowy, który będzie łatwo rozpoznawalny i kojarzony z ich produktem lub usługą. Jednak nie zawsze taka strategia się opłaca. Czasem znak towarowy może stać się tak popularny, że zacznie funkcjonować jako nazwa rodzajowa i straci swoją ochronę prawną. Znaki towarowe są oznaczeniami, które służą do identyfikacji produktów lub usług konkretnego przedsiębiorcy na rynku. Znaki te mogą przybierać różne formy, takie jak słowa, grafiki, kolory, dźwięki czy kształty.

Znaki towarowe mają znaczenie dla budowania wizerunku i reputacji marki, a także dla ochrony praw własności przemysłowej przedsiębiorcy. Aby uzyskać prawo ochronne na znak towarowy, należy złożyć wniosek do Urzędu Patentowego RP i wskazać konkretne towary lub usługi, które mają być chronione tym znakiem. Prawo ochronne na znak towarowy może przysługiwać tylko jednemu uprawnionemu lub kilku uprawnionym wspólnie, w zależności od rodzaju znaku i charakteru podmiotów.

Spółka InPost walczy o zachowanie swojego znaku towarowego „paczkomat”. Jest to połączenie słów „paczka” i „automat”, które wprost wskazuje na cechy urządzenia do sortowania i wydawania paczek. Znak ten został zarejestrowany przez Urząd Patentowy w 2010 roku, ale od tego czasu zaczął być używany przez inne firmy i konsumentów jako określenie tego typu urządzeń.

InPost twierdzi, że jest to naruszenie jego praw i domaga się zaprzestania używania słowa „paczkomat” przez konkurencję i media. Jednak nie jest to takie proste. Według prawa znak towarowy musi posiadać samoistność pojęciową względem towaru lub usługi, a nie może wskazywać na ich cechy czy właściwości. Jeśli znak towarowy stanie się nazwą rodzajową, to traci swoją ochronę i może być używany przez każdego. Takie ryzyko dotyczy zwłaszcza firm, które wprowadzają na rynek nowe i innowacyjne produkty lub usługi. Im bardziej oryginalny jest produkt, tym trudniej jest wymyślić dla niego nazwę, która nie będzie opisowa. A im bardziej chwytliwa jest nazwa, tym większa szansa, że się upowszechni i zdegeneruje.

Dlatego firmy powinny być ostrożne przy wyborze znaku towarowego i dbać o jego ochronę. Nie wystarczy zarejestrować znak w Urzędzie Patentowym, trzeba też monitorować jego użycie na rynku i podejmować działania przeciwko jego nadużywaniu. Należy też edukować konsumentów i media o prawidłowym sposobie odmiany i pisowni znaku towarowego. Chwytliwy znak towarowy może być pułapką, ale też szansą na sukces. Wszystko zależy od tego, jak firma go wykorzysta i zadba o jego ochronę.

 

biznes deweloper dział spadku franki international contracts koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości obsługa spółek ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów plan zagospodarowania podatki podwyższenie kapitału podział nieruchomości pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo internetu proces budowlany przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa własność intelektualna zamówienie publiczne zarząd spółki