flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » JAKIE ZMIANY DLA KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘBIORCÓW WPROWADZI DYREKTYWA O OCHRONIE KONSUMENTÓW?

23 czerwca 2022 r.

JAKIE ZMIANY DLA KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘBIORCÓW WPROWADZI DYREKTYWA O OCHRONIE KONSUMENTÓW?

Z uwagi na upływ terminu implementacji unijnej dyrektywy o ochronie konsumentów tzw. omnibusa przedstawiamy najważniejsze dla firm prowadzących sprzedaż B2C rozwiązania zawarte w treści dyrektywy, które w najbliższym czasie powinny znaleźć odzwierciedlenie w polskim prawie – ustawa jest na etapie prac rządowych.

Przede wszystkim dyrektywa ma zerwać z fałszywymi obniżkami. Przy wprowadzaniu ceny promocyjnej sprzedający będzie musiał zamieścić informację o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zasada ta znajdzie zastosowanie nie tylko w odniesieniu do sklepów stacjonarnych, ale również sprzedaży internetowej. Z kolei w celu przeciwdziałania wprowadzaniu na rynki produktów podwójnej jakości dyrektywa przewiduje kary w wysokości nawet do 10% rocznych obrotów, które będą groziły producentowi różnicującemu skład produktów, który nie informuje wyraźnie o takiej praktyce.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową będą zobowiązani również do weryfikacji recenzji, opinii zamieszczanych na stronie internetowej – czy rzeczywiście zostały zamieszczone przez kupujących, co w złożeniu ma ukrócić praktykę fałszywego marketingu. Ponadto platformy takie jak Allegro czy OLX będą zobligowane do informowania, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną, co ma znaczenie z punktu widzenia przysługiwania takich uprawnień jak odstąpienie od umowy zawartej na odległość, która przysługuje tylko w odniesieniu do przedsiębiorcy. Niektóre platformy handlowe wykorzystują algorytmy w celu dostosowania ceny danego produktu pod konkretnego konsumenta bądź ich kategorię. Wskazana praktyka nadal będzie dozwolona, jednak zapewnieniu większej przejrzystości będzie sprzyjał obowiązek informacyjny.

Co istotne – do odpowiedzialności za naruszenie przepisów będzie mógł zostać pociągnięty nie tylko sprzedawca/spółka, ale również menadżerowie.

Dyrektywa zacznie jednak obowiązywać dopiero od chwili wprowadzenia odpowiednich przepisów przez państwo członkowskie, stanowi bowiem taki rodzaj aktu prawnego, który – co do zasady – nie stosuje się bezpośrednio. A zatem do momentu implementacji na przedsiębiorcach nie ciąży obowiązek dostosowania się do jej zapisów, a konsumenci nie mogą powoływać się na dyrektywę
w sporze z przedsiębiorcą. Niemniej z uwagi na to, że termin na implementację minął 28 maja b.r. można oczekiwać, że w najbliższych miesiącach nowe prawo będzie procedowane przez parlament
i wejdzie w życie.

AI AI Act autor biznes darowizna deweloper dobra osobiste dobro osobiste domena drzewa działalność gospodarcza dział spadku dług czynszowy e-commerce franki grunty international contracts kariera klauzula bestsellerowa konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków majątek wspólny masa spadkowa małoletni metraż mieszkanie najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości nieruchomość obsługa spółek ochrona dóbr osobistych ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów oprogramowanie plan zagospodarowania podatek podatki podwyższenie kapitału podział majątku podział nieruchomości powierzchnia użytkowa pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu proces budowlany przedsiębiorstwo przekształcenie spółki przepisy budowlane przetarg - obsługa przyroda rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO rozdzielność majątkowa rozwód ryczałt separacja sklep internetowy spadek spadkodawca sportowcy sprzedaż nieruchomości spółka Systemy AI Sztuczna inteligencja sąsiad testament udziały w spółce umowa deweloperska umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa wydawnictwo wydziedziczenie wynajem własność intelektualna zachowek zamówienie publiczne zarząd spółki zdrowie związek sportowy