flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » JAKIE ZMIANY DLA KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘBIORCÓW WPROWADZI DYREKTYWA O OCHRONIE KONSUMENTÓW?

23 czerwca 2022 r.

JAKIE ZMIANY DLA KONSUMENTÓW I PRZEDSIĘBIORCÓW WPROWADZI DYREKTYWA O OCHRONIE KONSUMENTÓW?

Z uwagi na upływ terminu implementacji unijnej dyrektywy o ochronie konsumentów tzw. omnibusa przedstawiamy najważniejsze dla firm prowadzących sprzedaż B2C rozwiązania zawarte w treści dyrektywy, które w najbliższym czasie powinny znaleźć odzwierciedlenie w polskim prawie – ustawa jest na etapie prac rządowych.

Przede wszystkim dyrektywa ma zerwać z fałszywymi obniżkami. Przy wprowadzaniu ceny promocyjnej sprzedający będzie musiał zamieścić informację o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zasada ta znajdzie zastosowanie nie tylko w odniesieniu do sklepów stacjonarnych, ale również sprzedaży internetowej. Z kolei w celu przeciwdziałania wprowadzaniu na rynki produktów podwójnej jakości dyrektywa przewiduje kary w wysokości nawet do 10% rocznych obrotów, które będą groziły producentowi różnicującemu skład produktów, który nie informuje wyraźnie o takiej praktyce.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową będą zobowiązani również do weryfikacji recenzji, opinii zamieszczanych na stronie internetowej – czy rzeczywiście zostały zamieszczone przez kupujących, co w złożeniu ma ukrócić praktykę fałszywego marketingu. Ponadto platformy takie jak Allegro czy OLX będą zobligowane do informowania, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną, co ma znaczenie z punktu widzenia przysługiwania takich uprawnień jak odstąpienie od umowy zawartej na odległość, która przysługuje tylko w odniesieniu do przedsiębiorcy. Niektóre platformy handlowe wykorzystują algorytmy w celu dostosowania ceny danego produktu pod konkretnego konsumenta bądź ich kategorię. Wskazana praktyka nadal będzie dozwolona, jednak zapewnieniu większej przejrzystości będzie sprzyjał obowiązek informacyjny.

Co istotne – do odpowiedzialności za naruszenie przepisów będzie mógł zostać pociągnięty nie tylko sprzedawca/spółka, ale również menadżerowie.

Dyrektywa zacznie jednak obowiązywać dopiero od chwili wprowadzenia odpowiednich przepisów przez państwo członkowskie, stanowi bowiem taki rodzaj aktu prawnego, który – co do zasady – nie stosuje się bezpośrednio. A zatem do momentu implementacji na przedsiębiorcach nie ciąży obowiązek dostosowania się do jej zapisów, a konsumenci nie mogą powoływać się na dyrektywę
w sporze z przedsiębiorcą. Niemniej z uwagi na to, że termin na implementację minął 28 maja b.r. można oczekiwać, że w najbliższych miesiącach nowe prawo będzie procedowane przez parlament
i wejdzie w życie.

biznes części wspólne darowizna deweloper dobra osobiste dobre imię dystrybutor działalność gospodarcza dział spadku dziedziczenie dług czynszowy franki grunty international contracts konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków małoletni medycyna najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości nieruchomość obsługa spółek obwód łowiecki ochrona konsumentów ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów osoba prawna PIT plan zagospodarowania podatek podatki podwyższenie kapitału podział nieruchomości podział ustawowy pracodawca pracownik Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu prawo pracy prawo łowieckie proces budowlany producent przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie restauracja RODO spadek spadkobiorca spadkobranie spadkodawca sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna venture capital wadliwy produkt windykacja wspólnota mieszkaniowa wynagrodzenie wynajem własność intelektualna zadośćuczynienie zamówienie publiczne zarząd spółki