flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » KLAUZULA BESTSELLEROWA – CZYM JEST?

2 czerwca 2025 r.

KLAUZULA BESTSELLEROWA – CZYM JEST?

W ostatnim czasie głośno było o pozwie autorki książki „Chłopki”, Joanny Kuciel-Frydryszak, przeciwko wydawcy. W centrum sprawy znajduje się tzw. klauzula bestsellerowa – pojęcie, które może nie brzmi znajomo, ale odgrywa coraz ważniejszą rolę w prawie autorskim. Czym właściwie jest ta klauzula?

W skrócie klauzula bestsellerowa to mechanizm ochrony twórców, pozwalający im ubiegać się o dodatkowe wynagrodzenie, gdy ich dzieło odniesie nieoczekiwany sukces finansowy – taki, którego ani twórca, ani wydawca nie byli w stanie przewidzieć w chwili podpisywania umowy.

Dzięki tej klauzuli twórca może uczestniczyć w zyskach, które przekraczają pierwotne wyobrażenia, bo przecież nie zawsze da się przewidzieć, że książka, film czy piosenka stanie się hitem.

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim, która weszła w życie w związku z unijną dyrektywą o jednolitym rynku cyfrowym, wzmocniła pozycję twórców. Zmieniono m.in. przesłanki, które pozwalają żądać dodatkowego wynagrodzenia. Zamiast „rażącej niewspółmierności” wystarczy teraz „niewspółmiernie niskie” wynagrodzenie w stosunku do korzyści z eksploatacji utworu.

W praktyce oznacza to, że jeśli np. autor książki otrzymał niewielki ryczałt, a wydawnictwo sprzedało kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy, może on domagać się wyrównania.

Dotąd standardem było ustalanie zryczałtowanego wynagrodzenia, tzn. jedna kwota „na zawsze i za wszystko”. Dziś coraz częściej uważa się, że twórca powinien otrzymywać wynagrodzenie proporcjonalne, czyli uzależnione od sukcesu jego dzieła. Takie podejście lepiej oddaje wkład autora w powstanie utworu i jest bardziej sprawiedliwe.

Co istotne nowe przepisy nie nakładają obowiązku przewidywania sukcesu. Nawet jeśli twórca nie zadbał o odpowiednie zapisy w umowie, ma prawo domagać się udziału w zyskach.

W przypadku tworzenia książek, muzyki, filmów czy ilustracji, warto zwrócić uwagę na postanowienia zawarte w umowach. Należy sprawdzić czy przewidziano w nich udział w przyszłych zyskach oraz czy ustalone wynagrodzenie pozostaje proporcjonalne do potencjalnych korzyści wynikających z eksploatacji utworu.

Z kolei dla wydawców i producentów to sygnał, że model ryczałtowy niesie zwiększone ryzyko waloryzacji wynagrodzenia – jednak mimo wszystko w korzystnych warunkach, gdy i autor i wydawnictwo zarabiają na mniej lub bardziej nieoczekiwanym sukcesie.

AI AI Act autor biznes darowizna deweloper dobra osobiste dobro osobiste domena drzewa działalność gospodarcza dział spadku dług czynszowy e-commerce franki grunty international contracts kariera klauzula bestsellerowa konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków majątek wspólny masa spadkowa małoletni metraż mieszkanie najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości nieruchomość obsługa spółek ochrona dóbr osobistych ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów oprogramowanie plan zagospodarowania podatek podatki podwyższenie kapitału podział majątku podział nieruchomości powierzchnia użytkowa pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu proces budowlany przedsiębiorstwo przekształcenie spółki przepisy budowlane przetarg - obsługa przyroda rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO rozdzielność majątkowa rozwód ryczałt separacja sklep internetowy spadek spadkodawca sportowcy sprzedaż nieruchomości spółka Systemy AI Sztuczna inteligencja sąsiad testament udziały w spółce umowa deweloperska umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa wydawnictwo wydziedziczenie wynajem własność intelektualna zachowek zamówienie publiczne zarząd spółki zdrowie związek sportowy