flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » KLAUZULA BESTSELLEROWA – CZYM JEST?

2 czerwca 2025 r.

KLAUZULA BESTSELLEROWA – CZYM JEST?

W ostatnim czasie głośno było o pozwie autorki książki „Chłopki”, Joanny Kuciel-Frydryszak, przeciwko wydawcy. W centrum sprawy znajduje się tzw. klauzula bestsellerowa – pojęcie, które może nie brzmi znajomo, ale odgrywa coraz ważniejszą rolę w prawie autorskim. Czym właściwie jest ta klauzula?

W skrócie klauzula bestsellerowa to mechanizm ochrony twórców, pozwalający im ubiegać się o dodatkowe wynagrodzenie, gdy ich dzieło odniesie nieoczekiwany sukces finansowy – taki, którego ani twórca, ani wydawca nie byli w stanie przewidzieć w chwili podpisywania umowy.

Dzięki tej klauzuli twórca może uczestniczyć w zyskach, które przekraczają pierwotne wyobrażenia, bo przecież nie zawsze da się przewidzieć, że książka, film czy piosenka stanie się hitem.

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim, która weszła w życie w związku z unijną dyrektywą o jednolitym rynku cyfrowym, wzmocniła pozycję twórców. Zmieniono m.in. przesłanki, które pozwalają żądać dodatkowego wynagrodzenia. Zamiast „rażącej niewspółmierności” wystarczy teraz „niewspółmiernie niskie” wynagrodzenie w stosunku do korzyści z eksploatacji utworu.

W praktyce oznacza to, że jeśli np. autor książki otrzymał niewielki ryczałt, a wydawnictwo sprzedało kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy, może on domagać się wyrównania.

Dotąd standardem było ustalanie zryczałtowanego wynagrodzenia, tzn. jedna kwota „na zawsze i za wszystko”. Dziś coraz częściej uważa się, że twórca powinien otrzymywać wynagrodzenie proporcjonalne, czyli uzależnione od sukcesu jego dzieła. Takie podejście lepiej oddaje wkład autora w powstanie utworu i jest bardziej sprawiedliwe.

Co istotne nowe przepisy nie nakładają obowiązku przewidywania sukcesu. Nawet jeśli twórca nie zadbał o odpowiednie zapisy w umowie, ma prawo domagać się udziału w zyskach.

W przypadku tworzenia książek, muzyki, filmów czy ilustracji, warto zwrócić uwagę na postanowienia zawarte w umowach. Należy sprawdzić czy przewidziano w nich udział w przyszłych zyskach oraz czy ustalone wynagrodzenie pozostaje proporcjonalne do potencjalnych korzyści wynikających z eksploatacji utworu.

Z kolei dla wydawców i producentów to sygnał, że model ryczałtowy niesie zwiększone ryzyko waloryzacji wynagrodzenia – jednak mimo wszystko w korzystnych warunkach, gdy i autor i wydawnictwo zarabiają na mniej lub bardziej nieoczekiwanym sukcesie.

biznes darowizna deweloper dobra osobiste dobro osobiste drzewa działalność gospodarcza dział spadku faktura franki hipoteka international contracts kariera klauzula bestsellerowa konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków majątek wspólny metraż mieszkanie najem nasi klienci nasze sukcesy nieruc nieruchomości nieruchomość obsługa spółek ochrona dóbr osobistych ochrona środowiska odsetki odszkodowanie opiniowanie umów oprogramowanie plan zagospodarowania podatki podwyższenie kapitału podział majątku podział nieruchomości powierzchnia użytkowa pracodawca pracownik Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu prawo pracy prawo łowieckie proces budowlany przekształcenie spółki przepisy budowlane przetarg - obsługa przyroda rejestracja spółek rejestracja znaku rekompensata reprezentacja w sądzie RODO rozdzielność majątkowa rozwód ryczałt separacja spadek spadkodawca sportowcy sprzedaż sprzedaż nieruchomości spółka sąsiad tajemnica przedsiębiorstwa termin płatności termin zapłaty udziały w spółce umowa umowa deweloperska umowa inwestycyjna venture capital wada istotna windykacja wspólnota mieszkaniowa wydawnictwo wynagrodzenie wynajem wzorzec umowny własność intelektualna zamówienia publiczne zamówienie publiczne zarząd spółki zdrowie związek sportowy