Zmiany w ustawie o ofercie publicznej zachęcające do długoterminowego zaangażowania akcjonariuszy
16 października 2019 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych – prace trwały od ponad roku. Nowelizacja ma na celu ustanowienie regulacji prawnych zachęcających akcjonariuszy spółek publicznych do długoterminowego zaangażowania oraz zwiększających przejrzystość stosunków prawnych między spółkami a inwestorami. Konieczne było też dostosowanie polskich przepisów do treści rozporządzenia UE nr 2017/1129.
Najnowsze przepisy obejmują spółki, których co najmniej jedna akcja jest notowana na rynku regulowanym. Ich przyjęcie ma spowodować większe zainteresowanie akcjonariuszy losami spółki, w którą są oni zaangażowani kapitałowo. Projektodawca przewidział stworzenie na nowo polityki wynagrodzeń w spółkach. Będzie ona musiała określać zasady przyznawania wynagrodzeń członkom zarządu i rad nadzorczych. Polityka taka będzie przyjmowana przez walne zgromadzenie spółki.
Emitenci papierów wartościowych będą musieli częściej niż dotychczas sporządzać memoranda informacyjne. Zgodnie z art. 1a do ustawy o ofercie publicznej każda kolejna oferta publiczna papierów wartościowych tego samego rodzaju, skierowana do inwestorów innych niż kwalifikowani, przeprowadzana w tym samym roku kalendarzowym, wymaga opublikowania memorandum informacyjnego (zgodnie z 38b). Ich zatwierdzeniem będzie musiała zająć się Komisja Nadzoru Finansowego. Nowela obniża także wysokość opłaty za zatwierdzenie memorandum. Ponadto obligacje, listy zastawne i certyfikaty inwestycyjne emitowane przez niepubliczne fundusze inwestycyjne będą obligatoryjnie rejestrowane w depozycie papierów wartościowych.
Zmiany w ustawie doprecyzowują także zasady przechowywania i przetwarzania danych osobowych akcjonariuszy przez spółki. Nowelizacja miała na celu maksymalne ułatwienie identyfikacji posiadaczy papierów, tak by „umożliwić spółce i akcjonariuszom bezpośrednią komunikację, co powinno sprzyjać zwiększeniu zaangażowania akcjonariuszy tych spółek w ich sprawy, w szczególności w perspektywie długoterminowej”. W projekcie nowelizacji znalazł się również przepis, który wprowadza regułę, że spółka może zaprzestać przetwarzania danych osobowych danego akcjonariusza maksymalnie po upływie 12 miesięcy od uzyskania informacji o tym, że dana osoba nie ma już walorów.
Projekt przewiduje także wprowadzenie nowego, prostszego prospektu. Będzie on dostępny dla małych i średnich przedsiębiorców, spółek zatrudniających do 499 osób oraz spółek nienotowanych dokonujących niewielkich emisji.
Kolejna zmiana dotyczy nałożenia na inwestorów instytucjonalnych oraz podmioty zarządzające aktywami obowiązku opracowania i upubliczniania swojej polityki zaangażowania w spółkę oraz obowiązku informowania o sposobach realizacji tej polityki. Podmioty te, mają też być zobowiązane do udzielenia informacji czy i w jaki sposób działają w najlepszym długoterminowym interesie inwestora.