flaga - język polski english version flag
Nawigacja Google Maps do Kancelarii

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » Zmiana podstawy programowej dla sześciolatków

27.08.2014

Zmiana podstawy programowej dla sześciolatków

TEMATY: 

Nowelizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, podpisana przez Minister Edukacji Narodowej, wprowadza istotne zmiany w podstawie programowej dla klas I-III szkoły podstawowej. Weszły one w życie 1 września 2014 roku, gdy do szkół podstawowych poszła obowiązkowo pierwsza grupa sześciolatków – dzieci urodzone w pierwszej połowie 2008 roku.

Celem wprowadzanych zmian jest dostosowanie edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb najmłodszych uczniów. Przede wszystkim zrezygnowano z wyodrębnienia sztywnego wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. W konsekwencji wprowadzonej modyfikacji, nauczyciele będą mogli swobodnie dostosować proces edukacyjny do rozwijających się w różnym tempie dzieci. W wyniku nowelizacji nie ulegnie jednak zmianie zakres treści nauczania – wymagań przewidzianych obecnie dla ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej. „Edukacja wczesnoszkolna jest procesem trwającym 3 lata, w trakcie których dziecko powinno stopniowo, w miarę swoich możliwości, zdobywać poszczególne umiejętności i wiadomości. Rezygnacja z wyodrębniania wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej spowoduje, że decyzję o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie wiadomości i umiejętności (…) będzie podejmował wyłącznie nauczyciel” – napisano w uzasadnieniu do nowelizacji.

Ponadto w zaleceniach, dotyczących warunków i sposobu realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, dodano wytyczne dotyczące sposobu organizowania edukacji w klasach I-III. Przede wszystkim proponuje się odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji i dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia. Podstawą nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej ma być różnorodna działalność dziecka, wynikająca z jego potrzeb i możliwości rozwojowych, zaś podręczniki mają być narzędziem wspomagającym zdobycie przez ucznia umiejętności i wiadomości opisanych w podstawie programowej, zrezygnowano też z wymogu dotyczącego korzystania z tzw. pakietów edukacyjnych.

biznes compliance deweloper dział spadku franki international contracts koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów plan zagospodarowania podwyższenie kapitału podział nieruchomości pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo internetu proces budowlany przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna upadłość konsumencka venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa własność intelektualna zamówienie publiczne zarząd spółki