flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » Zmiana podstawy programowej dla sześciolatków

27 sierpnia 2014 r.

Zmiana podstawy programowej dla sześciolatków

TEMATY: 

Nowelizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, podpisana przez Minister Edukacji Narodowej, wprowadza istotne zmiany w podstawie programowej dla klas I-III szkoły podstawowej. Weszły one w życie 1 września 2014 roku, gdy do szkół podstawowych poszła obowiązkowo pierwsza grupa sześciolatków – dzieci urodzone w pierwszej połowie 2008 roku.

Celem wprowadzanych zmian jest dostosowanie edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb najmłodszych uczniów. Przede wszystkim zrezygnowano z wyodrębnienia sztywnego wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. W konsekwencji wprowadzonej modyfikacji, nauczyciele będą mogli swobodnie dostosować proces edukacyjny do rozwijających się w różnym tempie dzieci. W wyniku nowelizacji nie ulegnie jednak zmianie zakres treści nauczania – wymagań przewidzianych obecnie dla ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej. „Edukacja wczesnoszkolna jest procesem trwającym 3 lata, w trakcie których dziecko powinno stopniowo, w miarę swoich możliwości, zdobywać poszczególne umiejętności i wiadomości. Rezygnacja z wyodrębniania wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej spowoduje, że decyzję o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie wiadomości i umiejętności (…) będzie podejmował wyłącznie nauczyciel” – napisano w uzasadnieniu do nowelizacji.

Ponadto w zaleceniach, dotyczących warunków i sposobu realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, dodano wytyczne dotyczące sposobu organizowania edukacji w klasach I-III. Przede wszystkim proponuje się odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji i dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia. Podstawą nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej ma być różnorodna działalność dziecka, wynikająca z jego potrzeb i możliwości rozwojowych, zaś podręczniki mają być narzędziem wspomagającym zdobycie przez ucznia umiejętności i wiadomości opisanych w podstawie programowej, zrezygnowano też z wymogu dotyczącego korzystania z tzw. pakietów edukacyjnych.

biznes części wspólne darowizna deweloper dobra osobiste dobre imię dystrybutor działalność gospodarcza dział spadku dziedziczenie dług czynszowy franki grunty international contracts konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków małoletni medycyna najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości nieruchomość obsługa spółek obwód łowiecki ochrona konsumentów ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów osoba prawna PIT plan zagospodarowania podatek podatki podwyższenie kapitału podział nieruchomości podział ustawowy pracodawca pracownik Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu prawo pracy prawo łowieckie proces budowlany producent przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie restauracja RODO spadek spadkobiorca spadkobranie spadkodawca sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna venture capital wadliwy produkt windykacja wspólnota mieszkaniowa wynagrodzenie wynajem własność intelektualna zadośćuczynienie zamówienie publiczne zarząd spółki