Zmiana podstawy programowej dla sześciolatków
Nowelizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, podpisana przez Minister Edukacji Narodowej, wprowadza istotne zmiany w podstawie programowej dla klas I-III szkoły podstawowej. Weszły one w życie 1 września 2014 roku, gdy do szkół podstawowych poszła obowiązkowo pierwsza grupa sześciolatków – dzieci urodzone w pierwszej połowie 2008 roku.
Celem wprowadzanych zmian jest dostosowanie edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb najmłodszych uczniów. Przede wszystkim zrezygnowano z wyodrębnienia sztywnego wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej. W konsekwencji wprowadzonej modyfikacji, nauczyciele będą mogli swobodnie dostosować proces edukacyjny do rozwijających się w różnym tempie dzieci. W wyniku nowelizacji nie ulegnie jednak zmianie zakres treści nauczania – wymagań przewidzianych obecnie dla ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej. „Edukacja wczesnoszkolna jest procesem trwającym 3 lata, w trakcie których dziecko powinno stopniowo, w miarę swoich możliwości, zdobywać poszczególne umiejętności i wiadomości. Rezygnacja z wyodrębniania wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej spowoduje, że decyzję o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie wiadomości i umiejętności (…) będzie podejmował wyłącznie nauczyciel” – napisano w uzasadnieniu do nowelizacji.
Ponadto w zaleceniach, dotyczących warunków i sposobu realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, dodano wytyczne dotyczące sposobu organizowania edukacji w klasach I-III. Przede wszystkim proponuje się odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji i dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia. Podstawą nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej ma być różnorodna działalność dziecka, wynikająca z jego potrzeb i możliwości rozwojowych, zaś podręczniki mają być narzędziem wspomagającym zdobycie przez ucznia umiejętności i wiadomości opisanych w podstawie programowej, zrezygnowano też z wymogu dotyczącego korzystania z tzw. pakietów edukacyjnych.