flaga - język polski english version flag

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » Za stan przesyłki nie odpowiada odbiorca.

13 grudnia 2016 r.

Za stan przesyłki nie odpowiada odbiorca.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie orzekł, że uzależnienie przyjęcia reklamacji do rozpoznania nie może być uwarunkowane sporządzeniem protokołu szkody.

W konsekwencji do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały wpisane jako abuzywne zapisy, w myśl których odpowiedzialność za stan dostarczanej przesyłki spoczywa na jej odbiorcy. Za niedozwoloną klauzulę umowną został uznany np. zapis: „Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu szkody podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki”.

Uzależnienie prawa do skutecznej reklamacji od dodatkowych działań po stronie konsumenta zostało zakwestionowane pod względem zgodności z dobrymi obyczajami. Wynika to z faktu, że konsument akceptując wskazany zapis regulaminu pozostaje w przekonaniu, że w przypadku wykrycia wady powstałej w trakcie transportu oraz niesporządzenia protokołu szkody, traci prawo do reklamacji. Tymczasem regulacje z zakresu praw konsumenckich nie dopuszczają tego typu ograniczeń, więc skarżony zapis umowny ewidentnie wprowadza konsumenta w błąd co do przysługujących mu praw.

Pamiętajmy przy tym, że zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy – Prawo przewozowe, to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wypowiadał się już wcześniej w sprawach klauzul o bardzo podobnym brzmieniu, podnosząc, że „niedozwolona jest taka modyfikacja reguł odpowiedzialności za uszkodzenia mechaniczne rzeczy powstałe w trakcie transportu, która utrudnia konsumentowi dochodzenie roszczeń z tytułu uszkodzeń mechanicznych towaru powstałych podczas przewozu rzeczy i prowadzi do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika w przypadku, gdy klient nie dokona reklamacji towaru w trybie określonym w postanowieniu wzorca umownego”.

Powołana klauzula i inne o podobnym brzmieniu naruszają równowagę kontraktową pomiędzy stronami umowy, a tym samym rażąco naruszają interes konsumenta, który nie mógł tych zapisów indywidualnie uzgodnić z przedsiębiorcą.

Przedsiębiorca powinien odpowiedzieć na każdą reklamację.

AI AI Act autor biznes darowizna deweloper dobra osobiste dobro osobiste domena drzewa działalność gospodarcza dział spadku dług czynszowy e-commerce franki grunty international contracts kariera klauzula bestsellerowa konsument koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków majątek wspólny masa spadkowa małoletni metraż mieszkanie najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości nieruchomość obsługa spółek ochrona dóbr osobistych ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów oprogramowanie plan zagospodarowania podatek podatki podwyższenie kapitału podział majątku podział nieruchomości powierzchnia użytkowa pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu proces budowlany przedsiębiorstwo przekształcenie spółki przepisy budowlane przetarg - obsługa przyroda rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO rozdzielność majątkowa rozwód ryczałt separacja sklep internetowy spadek spadkodawca sportowcy sprzedaż nieruchomości spółka Systemy AI Sztuczna inteligencja sąsiad testament udziały w spółce umowa deweloperska umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa wydawnictwo wydziedziczenie wynajem własność intelektualna zachowek zamówienie publiczne zarząd spółki zdrowie związek sportowy