flaga - język polski english version flag
Nawigacja Google Maps do Kancelarii

Jesteś tutaj:  Strona główna » Aktualności » ŚWIADECTWO ENERGETYCZNE BUDYNKU KLUCZOWE DLA OBROTU NIERUCHOMOŚCIAMI

12 kwietnia 2023 r.

ŚWIADECTWO ENERGETYCZNE BUDYNKU KLUCZOWE DLA OBROTU NIERUCHOMOŚCIAMI

Jeśli planujecie Państwo sprzedać lub wynająć swoje mieszkanie to warto wiedzieć o nowym obowiązku dotyczącym świadectwa charakterystyki energetycznej. Już od 28 kwietnia 2023 r. każde sprzedawane, a nawet wynajmowane mieszkanie będzie musiało posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej, które określa zapotrzebowanie na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku.

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem sporządzanym przez osobę uprawnioną do tego celu i wpisaną do centralnego rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Świadectwo zawiera między innymi informacje o klasie energetycznej budynku lub części budynku (od A+ do G), rocznym zapotrzebowaniu na energię pierwotną i końcową oraz emisji dwutlenku węgla. Dokument otrzymamy w postaci elektronicznej lub papierowej.

Co do zasady świadectwo charakterystyki energetycznej ma na celu promowanie efektywności energetycznej i oszczędności energii w budownictwie oraz podnoszenie świadomości społecznej w tym zakresie. Dzięki świadectwu właściciel, najemca lub użytkownik mieszkania może porównać koszty utrzymania związane ze zużyciem energii oraz podjąć decyzje o ewentualnych modernizacjach termicznych.

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od daty jego sporządzenia i nadania numeru w centralnym rejestrze. Od kwietnia dokument na zbywającym ciąży obowiązek przekazania świadectwa nabywcy lub najemcy przy sprzedaży lub wynajmie mieszkania oraz należy zamieścić je w ogłoszeniu o sprzedaży lub wynajmie. Nieprzekazanie świadectwa może skutkować karą grzywny.

Dodatkowo dokument świadectwa będzie trzeba koniecznie przekazać notariuszowi podczas sporządzania aktu notarialnego. W przypadku sprzedaży konieczny będzie oryginał, natomiast wymagania dotyczące najmu są obniżone i wystarczy przedłożyć jedynie kopię lub wydruk w wersji elektronicznej.

Warto wspomnieć o wyjątkach od ww. obowiązku, np. nie jest zobowiązany zapewnić sporządzenie świadectwa właściciel lub wynajmujący budynku podlegającego ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

biznes deweloper dział spadku franki international contracts koronawirus kredyt hipoteczny księga wieczysta majątek małżonków najem nasi klienci nasze sukcesy nieruchomości obsługa spółek ochrona środowiska odszkodowanie opiniowanie umów plan zagospodarowania podatki podwyższenie kapitału podział nieruchomości pracodawca Prawnik Twojego biznesu prawo autorskie prawo internetu proces budowlany przekształcenie spółki przetarg - obsługa rejestracja spółek rejestracja znaku reprezentacja w sądzie RODO sprzedaż nieruchomości spółka udziały w spółce umowa inwestycyjna venture capital windykacja wspólnota mieszkaniowa własność intelektualna zamówienie publiczne zarząd spółki