Adidas przegrywa proces o wyłączność na swój znak towarowy
Sąd w Luksemburgu podtrzymał wcześniejszą decyzję Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności intelektualnej (EUIPO). Niemieckiemu producentowi obuwia i odzieży sportowej nie udało się dowieść, że słynna kombinacja trzech pasków jest na terenie całej UE jednoznacznie kojarzona z marką.
W 2014 roku EUIPO zarejestrował przedmiotowy znak towarowy dla odzieży, obuwia i nakryć głowy. Po 2 latach decyzji urzędu sprzeciwiła się belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA. Firma ta złożyła wniosek o unieważnienie decyzji, argumentując swoje stanowisko tym, że znak Adidasa nie ma charakteru „odróżniającego”.
W efekcie tego sprzeciwu w 2016 roku doszło do unieważnienia znaku trzech pasków. Adidas skorzystał z odwołania się do Sądu UE. Sąd podtrzymał jednakże stanowisko Urzędu i stwierdził, że sporny znak jest zwykłym znakiem graficznym, nie zaś wzorem składającym się z szeregu regularnie powtarzających się elementów.
Według Sądu – Urząd prawidłowo stwierdził, że spółka nie dowiodła, iż sporny znak towarowy jest używany na obszarze całej Unii Europejskiej. Niemiecka spółka przedstawiła dowody, które dotyczyły jedynie pięciu państw członkowskich. Tylko na terenie tych pięciu państw znak trzech pasków uzyskał odróżniający go charakter. EUIPO nie mógł przyjąć, że znak ten postrzegany jest w identyczny sposób na terenie całej Unii.
Adidas podkreśla, że chodzi tylko o jedną z wersji znaku. Niekorzystne orzeczenie odnosi się więc tylko do jednego wariantu znaku i nie ma wpływu na ochronę jaką objęty jest znak na terenie Unii. Oznacza to, że inni producenci nie będą mogli korzystać dowolnie ze wzoru graficznego przedstawiającego trzy równoległe paski.
Niemiecki gigant może jeszcze odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości UE. Akcje spółki straciły już jednak ponad 1,5 procenta.