Przedsiębiorca jako konsument – dodatkowa ochrona dla jednoosobowych przedsiębiorców
Do tej pory umowa między przedsiębiorcami mogła być kształtowana właściwie w dowolny sposób. Co za tym idzie przedsiębiorca będący kupującym nie mógł liczyć na uzyskanie jakiejkolwiek dodatkowej ochrony, zagwarantowanej przepisami. Z początkiem roku sytuacja ta uległa małej zmianie.
Na samym początku należy podkreślić, że zmianie nie uległa definicja konsumenta zawarta w art. 221 kodeksu cywilnego. Nowe przepisy wyodrębniają jedynie sytuacje, w których przedsiębiorca może zyskać uprawnienia przysługujące do tej pory jedynie konsumentom.
Nowe przepisy obowiązują od początku 2021 roku. Na ich podstawie przedsiębiorca może być objęty ochroną konsumencką podczas zawierania określonego rodzaju transakcji. Kluczowy dla rozstrzygnięcia tej kwestii będzie niezawodowy charakter zakupu.
Zyskując tę ochronę jednoosobowy przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z instytucji rękojmi, możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa czy też zyskać gwarancję zakazu zamieszczania klauzul niedozwolonych w umowach z konsumentami.
Jak druga strona transakcji może zweryfikować, czy dany zakup ma dla przedsiębiorcy charakter zawodowy? Otóż weryfikacja w tym zakresie ma być dokonywana na podstawie wpisu do CEIDG. Określając rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, powinniśmy sprawdzić dostępne w tej wyszukiwarce kody PKD.
Dla przedsiębiorców będących stroną transakcji, kłopotliwe może okazać się każdorazowe weryfikowanie jednoosobowych przedsiębiorców w celu zastosowania wobec nich korzystniejszych warunków sprzedaży. Ponadto we wzorcu umowy z takim przedsiębiorcą czy też obowiązującym regulaminie transakcji – muszą pojawić się informację odnośnie chociażby warunków odstąpienia od tejże umowy, co do tej pory nie było koniecznością.
Do powyższych zmian będą musieli się dostosować głównie sprzedawcy. Powinni oni zadbać o odpowiednie zapisy w regulaminie sprzedaży a także w umowie, aby zabezpieczyć swoje interesy w relacji z kupującym.